Ressenya "Educomunicació i ús adequat de les xarxes socials a la preadolescència"
Hui en dia ens trobem amb una societat molt avançada tecnològicament i no ens trobem un xiquet o xiqueta en el tercer cicle de primària que no dispose d'un telèfon mòbil ni estiga actiu a cap xarxa social. Impedir el seu ús fora de l'aula és inevitable, ja que no podem controlar el que fan, però si hem de fer el màxim possible per promoure un ús efectiu d'elles i advertir dels seus perills als estudiants, a més d'ensenyar que podem utilitzarles per a continguts acadèmics realment efectius.
Per això, és fonamental reflexionar sobre com l’ús de les xarxes socials afecta el desenvolupament dels menors ja que, d'acord amb Castillo-Esparcia et al. (2025), l'ús excessiu de internet impacta el rendiment acadèmic i el benestar emocional dels xiquets i xiquetes entre 10 i 12 anys.
Els autors d'aquest article analitzen de manera rigorosa aquesta problemàtica en un estudi, basant-se en dues línies fonamentals: d’una banda, avaluen els patrons d’ús de les xarxes socials en preadolescents i com es relacionen amb els seus resultats escolars; de l’altra, estudien l’eficàcia d’una intervenció educativa orientada a fomentar un ús conscient i responsable d’aquestes plataformes. En efecte, els resultats són clarificadors: una dedicació mitjana de quasi dues hores diàries a les xarxes socials per part dels xiquets i xiquetes, amb un control parental insuficient, comporta una correlació negativa amb el rendiment escolar. Tanmateix, després de l’acció educativa, es constata una reducció significativa del temps i la manera d’ús, demostrant així el valor d’aquestes iniciatives.
En conclusió, es necessari ’actuar des del sistema educatiu per a guiar a l’alumnat en un ús responsable i acadèmicament útil de les xarxes socials i els mestres, famílies i professionals de l’educació hem de buscar eines per entendre i encarar aquest fenomen amb criteri pedagògic.
REFERÈNCIA BIBLIOGRÀFICA: Castillo-Esparcia, A., Serna-Ortega, A. & Moreno-Cabanillas, A. (2025). Educommunication and Appropriate Use of Social Media in Preadolescence. Comunicar, 33(80). https://doi.org/10.58262/C80-2025-05
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada